پرسش :
منظور دقیق از احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
پاسخ :
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
منظور از احتمال تأثیر، آن صرفالوجود نیست، عدد بالای صفر هم نیست بلکه ما در بحث شکیات نماز نیز این مسئله را داریم که اگر کسی شک در رکعات داشته باشد مثلاً اگردر رکعات نماز چهار رکعتی شک داشت در برخی از موارد یک وظیفهای دارد و باید انجام بدهد و نمازش هم صحیح است ولی اگر مقداری فکر کند این شک مستقر شد، یعنی پنجاهپنجاه ماند، این معنای شک است. اگر یکطرف شک بیشتر شد مثلاً یکطرف شصت و نقطه مقابلش چهل میشود، یعنی من شصت درصد احتمال میدهم که در رکعت سوم باشم، چهل درصد احتمال میدهم رکعت دوم باشم، میگویند بنا را برطرف محتمل بگذار یعنی آنطرفی که از پنجاه به بالا است. احتمال تأثیر اینجا معنایش همین است یعنی از نقطه پنجاهپنجاه برود بالا یعنی مثلاً شصت درصد، هفتاد درصد احتمال میدهد ولی یقین ندارد و صد درصد نیست، تردید هم ندارد اما اگر تردید داشت و پنجاهپنجاه بود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست ولی اگر مفسدهای نداشته باشد جایز است و اشکال ندارد. اما اگر پنجاهپنجاه بود و امر ونهی نکرد روز قیامت معاقب نیست (کیفر نمیشود) چون احتمال تأثیر میداد پس احتمال معنایش نقطه صفر و بالاتر نیست و از پنجاهدرصد به بالا میشود احتمال تأثیر.
احتمال تأثیر برای این است که غرض امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کند. امر به معروف برای این است که عمل به معروف در جامعه محقق شود و نهی از منکر هم برای آن است که منکر در جامعه برچیده و ترک شود و افراد گناه نکنند. اگر ما احتمال تأثیر ندهیم، یعنی امر و نهی ما وقت تلف کردن باشد، ممکن است که امر و نهی واجب نباشد. بنابراین احتمال تأثیر شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است و نه شرط جواز آن؛ گاهی وقتها امر و نهی واجب است، گاهی جایز است، گاهی حرام است. اگر ما احتمال میدهیم که امر و نهی اثر میکند، خب واجب است. یکوقت یقین نداریم ولی احتمال میدهیم اثر دارد، خب اینجا هم واجب است. یکوقت نمیدانیم اثری دارد یا نه و از طرف دیگر مفسدهای دارد یا نه، اینجا امر به معروف و نهی از منکر جایز است و اشکالی ندارد ولی واجب نیست؛ و همچنین جایی که میدانیم اثر ندارد آنجا ممکن است بگوییم استحباب هم ندارد؛ جواز هم ممکن است نداشته باشد.
منبع: khamenei.ir
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
منظور از احتمال تأثیر، آن صرفالوجود نیست، عدد بالای صفر هم نیست بلکه ما در بحث شکیات نماز نیز این مسئله را داریم که اگر کسی شک در رکعات داشته باشد مثلاً اگردر رکعات نماز چهار رکعتی شک داشت در برخی از موارد یک وظیفهای دارد و باید انجام بدهد و نمازش هم صحیح است ولی اگر مقداری فکر کند این شک مستقر شد، یعنی پنجاهپنجاه ماند، این معنای شک است. اگر یکطرف شک بیشتر شد مثلاً یکطرف شصت و نقطه مقابلش چهل میشود، یعنی من شصت درصد احتمال میدهم که در رکعت سوم باشم، چهل درصد احتمال میدهم رکعت دوم باشم، میگویند بنا را برطرف محتمل بگذار یعنی آنطرفی که از پنجاه به بالا است. احتمال تأثیر اینجا معنایش همین است یعنی از نقطه پنجاهپنجاه برود بالا یعنی مثلاً شصت درصد، هفتاد درصد احتمال میدهد ولی یقین ندارد و صد درصد نیست، تردید هم ندارد اما اگر تردید داشت و پنجاهپنجاه بود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست ولی اگر مفسدهای نداشته باشد جایز است و اشکال ندارد. اما اگر پنجاهپنجاه بود و امر ونهی نکرد روز قیامت معاقب نیست (کیفر نمیشود) چون احتمال تأثیر میداد پس احتمال معنایش نقطه صفر و بالاتر نیست و از پنجاهدرصد به بالا میشود احتمال تأثیر.
احتمال تأثیر برای این است که غرض امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کند. امر به معروف برای این است که عمل به معروف در جامعه محقق شود و نهی از منکر هم برای آن است که منکر در جامعه برچیده و ترک شود و افراد گناه نکنند. اگر ما احتمال تأثیر ندهیم، یعنی امر و نهی ما وقت تلف کردن باشد، ممکن است که امر و نهی واجب نباشد. بنابراین احتمال تأثیر شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است و نه شرط جواز آن؛ گاهی وقتها امر و نهی واجب است، گاهی جایز است، گاهی حرام است. اگر ما احتمال میدهیم که امر و نهی اثر میکند، خب واجب است. یکوقت یقین نداریم ولی احتمال میدهیم اثر دارد، خب اینجا هم واجب است. یکوقت نمیدانیم اثری دارد یا نه و از طرف دیگر مفسدهای دارد یا نه، اینجا امر به معروف و نهی از منکر جایز است و اشکالی ندارد ولی واجب نیست؛ و همچنین جایی که میدانیم اثر ندارد آنجا ممکن است بگوییم استحباب هم ندارد؛ جواز هم ممکن است نداشته باشد.
منبع: khamenei.ir
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}